Vill du bli kontaktad?

Tillbaka till Nyheter

Kundcase – iList

2016-09-06
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Vi är glada över att våra artikelserier Vilka är vi? och Månadens konsult har blivit väldigt populära! Varje månad tar många av er del av hur vardagen ser ut för våra konsulter och de som jobbar internt hos oss på Uppstuk och efterfrågar mer insikter i Uppstuk. Därför tycker vi det är oerhört roligt att kunna presentera en ny artikelserie med kundcase där vi får höra från både våra konsulter men också våra kunder hur Uppstuk arbetar. Först ut är ett projekt vi har gjort med iList inom IT.

ilist2iList är en amerikansk startup baserad i San Francisco grundad av svenska entreprenörerna David Larsson och Johan Viberg. Genom distributionsplattformen iList Ambassador är siktet inställt på att förändra kommunikationen mellan varumärken och kunder, anställda eller fans. iList Ambassador består av ett webbaserat back office där ett varumärke kan skapas och distribuera digitalt innehåll. Slutanvändarna i form av anställda, fans och kunder kan genom mobilappar för både iOS och Android ta del av samt dela den information ett varumärke distribuerar.

Version 3.0 av iList Ambassador lanserades precis efter ett års utveckling där ett antal varumärken använt plattformen och kunnat ge direkt feedback på funktionalitet och utseende. Med denna data har utvecklingsteamet kunnat skapa en plattform för varumärkeskommunikation utformad efter varumärkens reella behov och önskemål. iList Ambassador 3.0 rullas under september ut till en rad kunder som t.ex IKEA i Örebro, MMA-organisationen IRFA samt Local Market Group som står bakom stockholmskrogar som Olearys Tolv, Bambino, OBW och Boccone.

Utvecklingsteamet som består av 8 personer är beläget i Uppsala och utgörs av både egna utvecklare samt konsulter från Uppstuk.

ilist1“Att arbeta med Uppstuk har varit en positiv upplevelse. De tre konsulter vi arbetat med som resurser för vårt eget utvecklingsteam har varit kompetenta, drivna och engagerade. Vi kommer att fortsätta arbeta med minst en av dem under hösten och förhoppningsvis längre tid än så. Den största fördelen med studentkonsulter är enligt oss att vi på ett flexibelt sätt fått tillgång till fräsch kompetens som matchat våra behov. “ säger Johan Viberg.

Just nu jobbar studentkonsulten Erik Stackelberg med projektet.

ErikStackelbergVad pluggar du?
Jag påbörjar denna höst mitt tredje år på kandidatprogrammet i datavetenskap.

Hur skulle du beskriva projektet?
Projektet leds av iList, en start-up som sedan sitt grundande växt exponentiellt. Mitt ansvar är att implementera betalningslösningar skräddarsydda för deras tjänster.

Vad är den största utmaningen med uppdraget?
Utmaningen ligger i att hela tiden kunna ta in mycket information. Sedan snabbt bearbeta detta, applicera och repetera.

Vilken personlig egenskap tror du har hjälpt dig mest i detta projekt?
Förmågan att lyssna och verkligen förstå vad som krävs. Diskutera allt och inte vara för stolt för att be om hjälp av sina medarbetare. Sällan blir något bra då man arbetar i ett vakuum.

Vad har du lärt dig från projektet?
Har lärt mycket mig mer om programmering, men lägger ej så stor vikt på på det för det kan man lära sig när man stirrar på en knastertorr föreläsare. Det jag främst lärt mig i detta projekt är hur kommunikation mellan parter sker och hur ett arbete inom IT ser ut i praktiken.

Vad är det roligaste med att vara konsult hos Uppstuk?
Att få möjligheten att komma i kontakt med de kunder som gör nyskapande saker.


Har ni behov av extra kompetens på ert företag eller är du som student själv intresserad av att bli studentkonsult? Kontakta oss!